Trh se zlatem prochází zásadními změnami a s ním i způsoby, jakými Češi drahý kov získávají a uchovávají. I když množství zlatých úspor v českých domácnostech roste, maloobchodní poptávka po zlatě zaznamenala meziroční pokles. Podle odborníků je s ohledem na trvalý zájem ze strany centrálních bank a velkých hráčů pokles ceny pod hranici 48 tisíc korun za unci nepravděpodobný.

Odhaduje se, že přibližně tři procenta Čechů vlastní drahé kovy, což činí asi dvacet tun zlata v českých domácnostech. V porovnání s jinými evropskými zeměmi jsou však tyto zásoby skromné. Například německé domácnosti mají ve svém vlastnictví přes devět tisíc tun zlata, zatímco v Itálii a Francii jde o tisíce tun. Trh se zlatem v Česku je stále ve fázi vývoje a teprve se začínají zavádět standardy běžné v zahraničí, kde lidé běžně drží ve zlatě až třetinu svých úspor. I české domácnosti však postupně navyšují své zlaté rezervy. K rostoucímu zájmu přispívá i politika České národní banky, která navýšila své zlaté rezervy z 11,2 tuny koncem roku 2022 na 30,7 tuny do konce roku 2023.

Nicméně zájem o nákup zlata ze strany drobných střadatelů letos klesl, a to kvůli rychlému růstu ceny zlata. Ekonomové varují, že čekat na výraznější pokles ceny může být riskantní, protože dramatický propad se neočekává. „Cena zlata má dlouhodobě rostoucí trend, i když momentálně retailová poptávka na Západě klesá. Cena zlata se sice mění, ale dlouhodobě roste, podporována změnami v geopolitice. Od začátku roku 2022 se cena unce zlata zvýšila z 40 000 na 55 000 korun a tento trend by měl pokračovat. Mnoho lidí proto využívá i krátkodobých poklesů k dalším nákupům a ti, kteří nakoupili dříve, nemají důvod prodávat jen kvůli růstu ceny.

Češi stále preferují zlaté slitky, ale jejich zájem o zlaté mince postupně roste. Mince mají vyšší likviditu a nižší riziko padělání, což je důvod, proč se jejich obliba zvyšuje. Nejpopulárnější je stále zlatá unce, ať už ve slitcích nebo mincích, protože nabízí ideální poměr ceny a hmotnosti.

Podle průzkumů Češi stále nakupují zlato převážně v kamenných prodejnách, avšak prodejci hlásí rostoucí popularitu online nákupů. „Většina obchodů dnes probíhá online, a to zejména u menších gramáží. V online prostředí lze zlato nejen nakupovat a prodávat, ale také uzavírat spořící plány. Očekáváme, že online prodeje budou v následujících letech dominovat.“

Mění se také způsoby uchovávání zlata. Zatímco dříve většina lidí preferovala mít zlato doma, dnes stále více lidí důvěřuje profesionálním úschovnám. „V minulosti dominovalo osobní převzetí a domácí úschova, ale nyní si stále více zákazníků nechává své zlato v trezorech obchodníků. Kvalitní trezor pro domácí použití může být velmi nákladný a jeho pojištění také není levné. Naopak solidní obchodník nabízí trezory nejvyšší bezpečnostní třídy s odpovídajícím pojištěním, což je atraktivní možnost, zvláště při rostoucí ceně zlata.“

Pokud jde o typického kupujícího zlata, takový profil v podstatě neexistuje. „Zlato je přístupné pro každého, což se odráží v různorodé skladbě kupujících. Nicméně pravidelné nákupy jsou nejčastější u lidí starších 40 let, zatímco jednorázové nákupy dominují mezi kupujícími nad 35 let. Tito lidé hledají způsob, jak ochránit své finance před inflací, která za posledních pět let dosáhla téměř 50 %. Zlato jim poskytuje klid a jistotu, což je v době ekonomické nejistoty velmi cenné.“